De van Waning-stichting voert actie om financiën bijeen te krijgen voor een nieuwe mast voor de Zeldenrust.
Tijdens onze eigen frequente inspecties hielden we een paar verdachte plekken al langer inde gaten. Vervolgens zijn  meerdere experts ( Bart Vermeer en Nico Hoogstad) aan boord geweest om de mast grondig te inspecteren. Hun oordeel was steevast: de schade aan de mast door rotting en schimmels is al voorbij een mogelijke reparatie. Deze mast niet meer gebruiken!

Vervolgens is goede raad duur en een nieuwe mast ook!

Ampele overwegingen pleiten momenteel voor een stalen mast. De conserveermiddelen om rotting en beestjes tegen te gaan zijn allemaal uit de handel gehaald (milieu-technisch te belastend), dus een nieuwe houten mast is weer voor zo’n 10 jaar. Momenteel zijn er offertes aangevraagd voor een stalen mast volgens de maatvoering van onze oude houten mast. Qua vorm zal de nieuwe stalen mast dus niets afwijken. De veiligheid voor onze bezoekers en onze vrijwilligers is dan wel weer voor jaren gewaarborgd!

Hoe bekostigen we deze nieuwe mast??
Daar kunt U aan meehelpen!
- Elke bijdrage is meer dan welkom op onze bankrekening

NL89 INGB 0004403382

- Verder doen we mee aan de actie “Alle Beetjes Helpen” van Albert Heijn de Block in         Krimpen aan den IJssel. Op 1 december kregen we een cheque van € 221,24 feestelijk uitgereikt.

- We hebben een bijdrage gekregen van het RABO regiofonds van de Rabo bank Hollandsche IJssel. De bijdrage bedraagt: € 10.000,00. Een enorme opsteker dus!

- Het Prins Bernhard Cultuurfonds reageerde positief op een aanvraag voor de renovatie van de Zeldenrust met een nieuwe mast, nieuwe zeilen en nieuwe dekzeilen. Het Cultuurfonds draagt daaraan € 15.300,00 aan bij!

-  Met behulp van de Rabo bank Hollandsche IJssel hopen we een Vrienden-van-de-Zeldenrust op te richten.

-  Er is een aanvraag gedaan bij de TVM foundation, ondersteund door Schuttevaer Ouderkerk aan den IJssel en door MS Avanti. TVM foundation schenkt € 4.000,00 !!

-  En gelukkig kunnen we ook nu weer rekenen op onze trouwe donateurs.

- Aan (ons bekende) bedrijven hebben wij een brief gestuurd met het verzoek om mee te helpen aan een nieuwe mast en nieuwe zeilen.

Wij houden u op deze actiepagina op de hoogte van het verloop van deze actie. Kijk dus geregeld even hier voor de laatste stand.

Update:

Streekfonds Krimpenerwaard heeft een sponsorbijdrage toegezegd van € 1500,00.

TVM Foundation heeft een financiële bijdrage van € 4000,00 toegezegd voor onze nieuwe mast.

Het Regiofonds van Rabo bank Hollandsche IJssel heeft ons € 10.000,00 geschonken!

Verschillende (ons bekende) bedrijven uit de Krimpenerwaard hebben al enthousiast gereageerd op een brief, waarin we hen van onze acties op de hoogte stelden. De eerste € 1250,00 zijn al binnen!

Dave de Block van Albert Heijn uit Krimpen aan den IJssel kwam 1 december aan boord met een cheque van € 221,24. De opbrengst van de actie "Alle beetjes helpen".

Prins Bernhard Cultuurfonds zegde ons € 15.300,00 toe voor de renovatie van de Zeldenrust d.m.v. nieuwe mast, nieuwe zeilen en nieuwe dekzeilen.

Van het fonds Dioraphte kregen wij een positief bericht: onze aanvraag voor financiële ondersteuning (mast en zeilen) is goedgekeurd. Zij dragen maximaal € 10.000,00 bij!

Op 16 april voeren wij de Zeldenrust naar de werf Bocxe in Delft om daar de nieuwe stalen mast te laten plaatsen. We voeren ook nog wat kleine reparaties uit en laten het schip keuren. En natuurlijk zijn onze vrijwilligers op de werf actief met verf-werk.

Op dinsdag 3 mei vond een belangrijke gebeurtenis plaats: De nieuwe mast werd op de Zeldenrust gehesen. Een mijlpaal in onze actie: Geef de Zeldenrust een nieuwe mast.