34e Rondje Tiengemeten 2013

Elk jaar sluiten we ons vaarseizoen af met de wedstrijd om het eiland Tiengemeten. Dit doen we voor de 34e keer. De deelnemende schepen varen in drie klassen met elk hun eigen starttijd.

Vrijdag 25 oktober vertrekken we met acht vrijwilligers richting Willemstad. Onderweg plegen we al wat voorbereidend onderhoud.

Zaterdag komt de rest van de bemanning en gasten aanboord. Om 9.00 uur palaveren alle deelnemende schippers op de kade. De laatste instructie worden mee gedeeld. Hierna geeft schipper Dick de indeling van taken voor de wedstrijd. De tactiek is besproken. Er wordt een rif gezet in het grootzeil. Dit gezien de wat vlagerige wind. Om 10.00 uur worden de trossen los gegooid en varen we de haven van Willemstad uit.

Rond 11.00 uur geeft de Haringvlietbrug opening. Traditioneel wurmt iedereen zich door de brug. Hierna is er tijd genoeg om alles gereed te maken voor de wedstrijd. om 12.30 maken we een perfecte start 50 seconde na het  startsein. Met een zuidwesten wind, kracht 5 liep de Zeldenrust 13 a 14 km per uur. Volgens Willem was het een behaaglijke tempratuur maar de rest van de bemanning had de jas hoog dicht geknoopt. Al snel werd de Lemsteraak TA 107 ingelopen. De Hoop op Zegen werd door de Matilda gedwongen om aan hoger wal te zeilen. De Hollands Diep maakte hier dankbaar gebruik van maar de Matilda kwam te dicht bij de bomen en kreeg minder wind en de Hoop op Zegen stoof  de Matilda weer voorbij. Er werdt behoorlijk gestreden. De TA 107 kwam weer opzetten en ging de Zeldenrust weer voor bij.

De rode ton VG 4 passeerde we aan SB en in een rak zijn we naar de HV 16 gezeild die we ronden om 13.24 uur. We gingen te snel door de wind, te dicht bij de ton, waardoor de Zeldenrust te scherp op moest kruisen en snelheid verloor. De Janna liet ons hierdoor achter zich.

Met een lekker windje zijn we ontspannen aan de retourtocht begonnen. De catering werd verzorgt door Jan met een tussendrankje en een lekker stukje kaas.

Na de ton HV 38 deels ruime wind. Jacco ging vrijwillig de giek op met een veiligheidslijn om het rif eruit te halen. Het zeil vol gehesen en full speed op de Haringvlietbrug af met 15 km per uur. Om 14.40 uur de scheidingston gerond. Hierna de Scaldis en TA 107 geklopt. Om 15.02 uur gefinisht met gejuich en geluidsignaal.

Met de kop in de wind de zeilen gestreken. Grootzeil netjes opgevouwen en vastgezet. Daarna de fok en kluiver.  De zeilen zijn weer lekker uitgewaaid en onderdeks droog opgeslagen. Door de Haringvlietbrug om 16.00 uur en om 17.00 uur meerde we af in Willemstad naast de Hollands Diep. De borrel kwam op tafel en konden onze 8e plaats vieren.

Zondag met veel regen en wind varen we met 9 vrijwilligers terug naar Krimpen aan de Lek. Vanwege windkracht 6 draaide de brug over de Noord niet. In de Rietbaan hebben we de mast gestreken.

Met dank aan allen die zich deze tocht weer ingezet hebben.

Chiel Bouter.