Intocht Sinterklaas in Krimpen aan de Lek

ZELDENRUST wordt PAKJESBOOT 10

door: John Vrijhof

Alweer voor het vierde jaar op rij nam Sinterklaas contact op met de v. Waningstichting met de vraag of de Zeldenrust hem en zijn pieten als Pakjesboot 10 naar Krimpen aan de Lek wilde brengen. Georganiseerd door stichting KRAK, i.s.m. de scouting en onze vrijwilligers, gaven wij als v. Waningstichting hier natuurlijk graag gehoor aan. Voor dit traditionele en oer Hollandse feest werd “de oude dame” nog even uit haar winterslaap gehouden om zich te mogen pavoiseren voor alle Krimpense kindertjes met hun papa’s en mama’s, opa’s en oma’s. Opnieuw liep het dorp uit naar de historische haven aan de Rijsdijk om Sinterklaas met zijn speciale pakjesboot voor ondiepe wateren te begroeten. Het was dit jaar erg mistig en het was even de vraag of alles wel in orde zou komen. Het zicht op de Lek was vanaf de Rijsdijk vrijwel niet mogelijk, maar toch kwamen plots twee kleine vletten vol met Pieten uit de mist tevoorschijn. En…daarachter, ook ineens uit de mist opdoemend, het mooie rode schip, Pakjesboot 10 met een uitkijkpiet in de mast. Zwaar beladen met pakjes die tot op het voordek waren opgestapeld! Sinterklaas stond met al zijn pieten al te wuiven. Maar wat was dat? In de haven voer het schip rechtdoor, het legde niet aan maar bleef midden op het water! Was er iets met de rem? Of stuurde de uitkijkpiet onze kapitein Dick de verkeerde kant op doordat hij nog mist in zijn ogen had? Nee hoor, kapitein Dick wist precies wat hij deed. Hij voer gewoon nog even een stukje door, zodat alle kinderen die achteraan op de dijk stonden Sinterklaas ook goed konden zien en natuurlijk ook die grote stapel cadeaus op het dek en ook wel een klein beetje om die mooie rode boot te laten zien. Na afloop van deze sfeervolle intocht, want de mist maakte alles toch wel spannender, kreeg het schip haar eigen naam weer terug en werd de ‘Zelden’rust netjes verder afgetuigd voor een welverdiende ‘Winter’rust.

Volgend jaar zal de intocht waarschijnlijk anders verlopen omdat er dijkversterkingswerkzaamheden gaan plaatsvinden in- en rond de haven. Of de Zeldenrust dan ook weer wordt ingezet door Sinterklaas is daarom nog onzeker. We horen het wel weer!