Geschiedenis van de Zeldenrust

1914

105 ton groot, 22,77 x 4,84 x 1,62 m3

1914 – ca. 1958

Rond 1920 nog met zeil en menskracht, later (tot ca. 1935) met paard langs het jaagpad, daarna op de zijschroef(lamme arm). De zijschroef werd aangedreven door een 12-14 liggende Deutz motor; later vervangen door een 2 cyl. 24 PK Bernard. en daarna een 40 PK J.P.Lister. Soms ondersteund door de fok.

Pas kort voor de 2e Wereldoorlog kreeg de Zeldenrust een ingebouwde motor.

Vaak voorkomende vaarroute: langs Overschie, omdat er door schipper/eigenaar Pols veel zand naar Rijswijk, Voorburg en Den Haag werd gevaren. Ter hoogte van landgoed Drievliet werd dan gelost.

1940 – 1945

in ieder geval in 1943 door de Duitsers gevorderd als vrachtschip, varend als onderdeel van een sleep

1939 - 1974

aandrijving met een ingebouwde motor

1975

aankoop van de Zeldenrust door bestuursleden van de scheepvaartvereniging Schuttevaer met restauratie en educatieve doelen als oogmerk

13 maart 1975

oprichting van de van Waning-Stichting door de medebestuursleden van de scheepvaartvereniging Schuttevaer ter gelegenheid van het afscheid van hun voorzitter de heer van Waning

11 juni 1981

door een bok van de firma Smit-Tak voor een symbolisch bedrag op de wal gehesen

1981 - 1985

restauratie

29 maart 1985

hernieuwde te waterlating in de oude glorie

1986 - heden

als varend museumschip aanwezig bij vele evenementen, donateurs- en andere tochten

Erfgoed Krimpenerwaard

De Zeldenrust is in 2012 aangemeld als varend erfgoed in de Krimpenerwaard en kwam vanwege een groot aantal stemmen op de 4e plaats uit. Op de website www.erfgoedkrimpenerwaard.nl ziet u bij erfgoed een verhaal en een mooie foto van de Zeldenrust. We willen deze mooie 4e plaats met de promotionele activiteiten  inzetten. Er worden onder meer kaarten gedrukt met een foto van de Zeldenrust en het erfgoed logo.

Oorlogsherinneringen aan de Zeldenrust